موقعیت شما در مرکز آموزش

20 فونت برتر وب

گفتن این موضوع که فنون چاپ و استفاده از آن در وب، در دوران موفقیت خود به سر می‌برد، در واقع نوعی کتمان حقیقت است. اگرچه پیشرفته‌ای حاصل شده، ما را چند قدم به بهره برداری صحیح از توانایی‌های فن چاپ در وب نزدیک‌تر کرده، لیکن برای رسیدن به این موقعیت، زمان بسیار زیادی از متخصصین، صرف شده است. www.ParsCms.com

استفاده آزادانه از سبک حروف (typefaces) در وب، به 3 دلیل عمده و تکنولوژیک رخ داده است:- اول؛ پشتیبانی گسترده از فونت‌های متفاوت د رمرورگرها – دوم؛ ضرورت‌های به وجود آمده در استفاده از فونت به دلیل پدید آمدن خدماتی چون؛ typekit و fontdeck و – سوم: توسعه قانون جدیدی با عنوان فایل WOFF، که باعث به وجود آمدن حقوق مالکیت خصوصی برای فونت‌ها شده است.

ما به عنوان مصرف کنندگان فونت‌ها، بایستی با احساس مسئولیت، به حفظ ارزش این عناصر تأثیرگذار در وب بپردازیم. به این معنا که حتی اگر کتابخانه ای گسترده از انواع فونت‌ها در اختیار ما باشد، اجازه استفاده بی قید و شرط از آن‌ها برای ما وجود نخواهد داشت.

استفاده نادرست از فونت‌های فراوانی که در گوشه و کنار یافت می‌شوند، شما را به هدف خود در یکتا بودن، نزدیک نخواهد کرد.

فونت‌ها معمولاً به طور رایگان در اختیار ما قرار گرفته‌اند. بنابراین اغلب ما در ذهن ناخودآگاه خود، به دست آوردن فونت‌ها در قبال پرداخت پول را امری بی معنا می‌دانیم.

این عقیده طراحان و جامعه طراحی وب را تحت تأثیر خود قرار داده و نتایجی نامطلوب در پی داشته است. فونت‌ها عناصری هستند که با زحمت و تلاش افرادی خلاق و با صرف زمان زیاد پدید آمده‌اند. نتیجه ای که شما در پیش روی خود به عنوان یک فونت، ملاحظه می‌کنید، حاصل تجربیات طراحان طی سال‌های متمادی است. بعضی از این فونت‌ها با پشتیبانی‌های چند زبانه خود، تبدیل به نمونه‌هایی منحصر به فرد و شناخته شده در این صنعت شده‌اند.

در این مقاله به 20 فونت برتر استفاده شده در وب معرفی می‌شوند. نمونه های معرفی شده در زیر، بیشتر به عنوان فونت‌های ریز و کاربردی شناخته می‌شوند و کمتر از آن‌ها برای عنوان نویسی های بسیار بزرگ استفاده می‌شود.

20 - Avenir

رده بندی : sans serif

طراح: آدریان فروتیگر

طراحی Avenir بر اساس future که موردی قدیمی بوده و استفاده های زیادی از آن صورت گرفته است، پایه ریزی شده است. اما طراح آن معتقد است که Avenir نسبت به الگوی قدیمی خود، از گرایشات انسانی بیشتری بهره می‌برد. علی رغم محبوبیت آن به عنوان یک فونت حقوقی، شخصیتی لطیف و دوستانه داشته و با هندسه مدور خود، حالتی دوستانه به محتوای جدی می‌بخشد. سال‌ها پس از تولید این فونت، آکرا کوبایاشی، با ایجاد تغییرات جزئی از جمله؛ اضافه کردن حالت ایتالیک و کوتاه کردن سرکش‌های آن نسخه جدیدی از آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

19 - FF Kava

رده بندی : sans serif

طراح: یانون

با طراحی فونت Kaffeesatz و مورد استقبال قرار گرفتن آن توسط بسیاری از طراحان وب، یانون به فکر طراحی فونتی حرفه ای با مشخصات FFKava افتاد. به جای شاخ و برگ دادن به مدل قبلی، یانون تصمیم به ساخت فونتی از نقطه شروع داشت. البته هویت کاراکتر فونت قبلی در آن حفظ شد اما در ادامه، خصوصیاتی از قبیل وزن، سرکش‌های کوتاه و پشتیبانی بین‌المللی و چند زبانه به آن اضافه شد.

18 - Times New Roman

فونت سیستمی

رده بندی: Serif

طراح: ویکتور لاردنت، استنلی موریسون

یکی از فونت‌هایی است که جلوه ای تنومند داشته و از TLC پایینی برخوردار است. Times new roman نامی است که به کرات در دنیای نگارش اسناد متنی دیده می‌شود. به طوری که یکی از اولین انتخاب‌های پیش فرض کاربران در ایجاد اسناد متنی است. وب سایت Seed conference2008، از این فونت به عنوان فونت نمایشی خود بهره برده است. سیمون کولیسون، طراحی است که برای قدردانی‌های پیوسته خود از این نوع خط شناخته شده و آن را خطی انعطاف پذیر می‌نامد و در استفاده های خود در وب سایت شخصی از Times به بیشترین نحو ممکن استفاده می‌کند. او معتقد است این فونت، اگرچه قدیمی و بی حاشیه است، اما توان خودنمایی و کارایی زیادی در تمامی متون امروزی، دارد.

17 - Bree

Typekit, Fontdeck

رده بندی : sans serif

طراح: خوزه اسکاگلیان، ورونیکا باریان

فوق‌العاده شاخص بوده و در عین حال شخصیتی غیر رسمی دارد. Bree آنچنان که می‌نماید بیشتر در تیترها و عناوین استفاده می‌شود. این فونت با الهام گیری از ایده لوگوی TypeTogether ساخته شد. اگرچه در نگاه اول، این فونت فقط برای تیترها ساخته شده، اما در سایزهای کوچک‌تر نیز عملکرد خوبی دارد. بعلاوه اینکه این فونت، نتیجه تفکرات دو طراح سرشناس است که اولین بار یکدیگر را در یکی از دروس دوره کارشناسی ارشد با عنوان «شناخت انواع خط» در دانشگاه ردینگ ملاقات کردند.

16 - FF Trixie

رده بندی: Typewriter

طراح: اریک ون بلاکلند

Trixie یکی از اولین نمونه فونت‌های True Typewriter است که انتخابی ممتاز برای تیترهای پریشان شما خواهد بود. در این فونت، شبیه سازی سرازیر شدن جوهر از بالا به پایین به زیبایی ترسیم می‌شود. در عین حال، به خوانایی نوشته شما، آسیبی وارد نخواهد شد.

15 - Centro Sans Pro

Fontdeck

رده بندی: Serif

طراح: پانوس واسیلیو

ترکیبی جذاب از serif و sans serif است که دارای ثبات و کنتراست قابل ذکری است. این فونت به عنوان نوع خطی نامرئی شناخته می‌شود. چرا که اولین شناسه آن قابلیت خوانایی زیاد و عدم جلب توجه حالت نمایشی فونت است. Sans گزینه ای مناسب برای دوستداران فونت‌های بلند در راستای محور x است که کارایی خود را در استفاده برای نمایشگرها را به خوبی به اثبات رسانده است.

14- Fedra Sans

Typotheque

رده بندی: sans serif

طراح: پیتر بیلاک

در کتابخانه فونت Typotheque، فونتی با نام Fedra با هدف استفاده در صفحات نمایشگر و اقلام چاپی موجود است. اولین استفاده رسمی که از این فونت گزارش شده، توسط شرکت بیمه آلمانی Bayerische Ruck بوده است. پس از مشکلاتی که در پی انصراف مشتری از خرید این فونت و سرقت ابزار دفتر طراحی آن رخ داد، در نهایت پیتر بیلاک، طرح نهایی آن را دوباره ارائه کرد. درحالی‌که نتیجه حاصل، مطلوب و بهتر از مورد قبلی بود. این فونت در نهایت به عنوان سرمشقی برای تعداد زیادی از فونت‌های پیرو آن، مورد استفاده قرار گرفت.

13 - Museo Slab

Typekit, Fontdeck, Font Squirrel

رده بندی: Slab serif

طراح: جاس بیونگا

نسخه اصلی Museo از محبوبیت زیادی میان طراحان وب برخوردار است. ضمناً یکی از فونت‌هایی است که با پرداخت نیمی از بهای آن، در دسترس شما خواهد بود. ورژن های متفاوتی از آن در بازار یافت می‌شود. ظاهر آن اگرچه تا حدودی بلند و خشن می‌نماید، اما به سادگی توسط مخاطبین پذیرفته شده است. وسعت استفاده از آن، حکایت از صحت گفته بالا دارد.

12 - Clarendon

رده بندی: Slab serif

طراح: رابرت بسل، هرمان ایدنبنز

یکی از فونت‌های کلاسیک گروه Slab serif است که در تمامی لیست‌های برتر یافت می‌شود. نسخه جدید آن توسط هرمان ایندنبنز با مشخصات جدید ابعادی، مجدداً طراحی شد. Clarenton یکی از فونت‌های پیشنهادی Fontdeck بوده و کارشناسانی چون جاناتان هافلر و توبیاس فرر جونز نیز آن را مورد تمجید قرار داده‌اند. متأسفانه در حال حاضر نسخه قابل استفاده وب آن، موجود نیست. از این رو طراحانی که مایل به استفاده از این نوع خط هستند، بایستی به روش‌های جایگزینی فونت همچون sIFR و Cufon روی آورده و یا با جرات تمام، از روش جایگزینی تصویر فونت استفاده کنند. اگرچه هم اکنون امکان استفاده از آن در وب با مشکلاتی روبروست، اما صرف نظر کردن از آن به دلیل ویژگی‌هایی چون زیبایی و قدرت کلام، ناممکن به نظر می‌رسد.

11 - Proxima Nova

Typekit, Fontdeck

رده بندی: Sans serif

طراح: مارک سیمونسون

به عنوان طرحی شناخته می‌شود که فاصله میان فونت‌هایی از گروه Futura و Akzidanz-Grotesk را می‌پوشاند. Proxima Nova قابلیت تطبیق پذیری زیادی دارد. خانواده آن از چندین سبک مختلف تشکیل شده است. در حال حاضر تعداد اعضای زیرمجموعه آن به عدد 42 رسیده است. به دلیل وضوح و خواص هندسی ویژه، تا حدود زیادی خوانا بوده و مملو از نشانه های عواطف انسانی ست. قابلیت استفاده آن در سناریوهای متفاوت، این فونت را به فونتی هیبرید و شناور تبدیل کرده است.

10 - FF Unit Slab

FontShop

رده بندی: Slab serif

طراح: اریک اسپیکرمن، کریستین شورتز، کریس سورسبی

به دلیل جذابیت سبک مورد استفاده، این فونت مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است. من این نوع خط را در مجله 8 faces به عنوان، خط رسمی متون خود استفاده می‌کنم. ظاهری قدرتمند و رام نشدنی دارد. این ویژگی در حالت ultra، به اوج خود می‌رسد. این فونت در Edenspiekermann به عنوان نوع خط رسمی مورد استفاده قرار گرفته است.

9 - Calluna

رده بندی: Serif

طراح: جاس بویونگا

در نتیجه آزمایشات جاس، بر روی یکی از نسخه های قدیمی Museo Slab، این فونت متولد شد. Calluna اولین تجربه جدی جاس در ساخت تایپ فیس ها بود. حتی زمانی که در اندازه های کوچک استفاده می‌شود، می‌توان شخصیت و برازندگی را از آن دریافت نمود. سبک اصلی آن به طور رایگان در بازار یافت می‌شود.

8 - Ronnia Condensed

رده بندی: Sans serif

طراح: خوزه اسکاگلیون، ورونیکا بوریان

فونت‌های فشرده، اغلب برای جلب توجه در تیترها استفاده می‌شوند. در برخی موارد این فونت‌ها، بیش از حد منقبض به نظر می‌رسند. از این رو نمونه های باریک و ملایم می‌تواند جایگزینی مناسب برای آن‌ها باشند. Ronnia در اینجا بیشترین کاربرد را دارد. ظاهری آرام داشته و نسبت نزدیکی با فونت bree در آن دیده می‌شود. اگرچه جلوه ای محکم و دوستانه، کمی به جدیت Ronnia افزوده است.

7 - Droid Sans

رده بندی: Sans serif

طراح: استیون ماتسون

یکی از اعضای خانواده فونت‌های مدرن است. این فونت برای استفاده در موبایل، طراحی شد. نام آن از پلتفرم Android برگرفته شده است. خوانایی بسیار خوبی داشته و دوست داشتنی است. در عین حال فونتی سرپا به نظر می‌رسد و ظاهری خنثی دارد. برای استفاده بهینه از آن در صفحات کوچک موبایل، کاراکترها تا حدودی باریک طراحی شده‌اند. به دلیل پشتیبانی چند زبانه آن، گزینه خوبی برای دسترسی به وب سایت‌ها و استفاده از اپلیکیشن هاست.

6 - FF Tisa

رده بندی: Serif

طراح: میچا میکلاوی

اگرچه در ابتدا با هدف استفاده در مجلات، طراحی شد. اما به دلیل ارتفاع مناسب و خوانایی، در وب نیز مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است. با تأثیرپذیری از Slab serifs و سپس با ایجاد کمی ملایمت و کنتراست پایین، محصولی که هم اکنون در پیش روی شماست به وجود آمد.

5 - FF DIN

رده بندی: Sans serif

طراح: آلبرت جان پول

DIN تجسمی از روح هنری آلمان است. تمامی علامت‌های استفاده شده راهنمایی و رانندگی در بزرگراه‌ها از این نوع خط بهره می‌برند. در سال 1995 این فونت توسط آلبرت جان پول، به دامنه فونت‌های وب افزوده شد. در طی سال‌های گذشته نیز، تغییراتی همچون؛ گرد شدن لبه‌ها به آن اضافه شده است.

4 - Helvetica

رده بندی: Sans serif

طراح: مکس مدینگر، ادوارد هافمن

صحبت از فنون چاپ، بدون در نظر گرفتن Helvetica، غیر ممکن است. می‌توان گفت تمامی طراحان طول تاریخ وب از آن بهره برده‌اند. این نوع خط، از موقعیتی استثنایی در میان رقبای خود برخوردار است. این فونت، نمادی از سبک طراحی گرافیک در سوییس است که از سال 1950 در آن کشور رواج یافته است. پس از استفاده گسترده از آن نمونه‌هایی همچون Arial بر اساس آن طراحی شدند. علی رغم این موضوع، Helvetica جایگاه کلاسیک مدرن خود را از دست نداده است.

3 - Alternate Gothic No 1

رده بندی: Sans serif

طراح: موریس فولربنتون

نوع خطی مطلوب برای استفاده به عنوان تیتر است. برای آنان که به دنبال به کرسی نشاندن سخن خود با تیترهای درشت هستند، alternate gothic گزینه ای مناسب خواهد بود. حتی در اندازه های کوچک نیز قابلیت خوانایی بالایی دارد. توپر و نیرومند است. می‌تواند به عنوان نمادی از صنعت در عصر دیجیتال استفاده شود. از محبوبیت بالایی در وب برخوردار بوده و به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دارد.

2 - FF Meta Serif

رده بندی: Serif

طراح: کریستین شورتز، اریک اسپیکرمن، کریس سورسبی

اریک اسپیکرمن، از Meta serif به عنوان کلاسیک‌ترین تجربه خود در طراحی نام می‌برد. در حقیقت این فونتی کلاسیک و قدرتمند است که می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای Times new roman مورد استفاده قرار گیرد. توانایی کار در سناریوهای متفاوت را دارا بوده و از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این فونت به آدرس metaserif.com مراجعه کنید.

1 - Georgia

فونت سیستمی

رده بندی: Serif

طراح: متیو کارتر

بله درست است. یک فونت سیستمی در ابتدای لیست فونت‌های پرطرفدار قرار گرفته است. Georgia با انعطاف مثال زدنی خود، علاقه‌مندان زیادی کسب کرده است. شاید یکی از دلایل موفقیت آن، طراحی با هدف استفاده در نمایشگرها و نه اقلام چاپی بوده است. زیبایی در عین سادگی، یکی دیگر از رازهای موفقیت آن قلمداد می‌شود. قابلیت خوانایی فوق‌العاده ای در اندازه های کوچک داشته و در حالت ایتالیک، بسیار باشکوه است. با وجود کثرت تعداد جایگزین‌ها، Georgia همچنان پرصلابت بوده و به ما نشان می‌دهد، که برخی اوقات بهتر است جستجو برای بهترین‌ها را از اطراف خود آغاز کنیم.

منبع: پرتال پارس